نوشتن حرکت های بازی

موقعیت هر مهره ای در شطرنج از تلاقی سطر و ستونی که مهره در آن قرار دارد مشخص می شود. در سیستم رسمی برای ثبت حرکات در شطرنج برای شاه از حرف K، برای وزیر از حرف Q، برای فیل از حرف B، برای اسب از حرف N و برای رخ هم از حرف R استفاده می کنند.


برای نشان دادن عمل گرفتن مهره از علامت ضربدر 'x' استفاده می کنیم. مثلا , وقتی می نویسیم: Qxg4. یعنی وزیر مهره ی موجود در موقعیت g4 را می گیرد.


برای نشان دادن قلعه کوچک از علامت O-O و برای قلعه بزرگ از علامت O-O-O استفاده می کنیم.


برای نشان دادن کیش از علامت + استفاده می کنیم.


برای نشان دادن بازی خوب از علامت ! استفاده می کنیم , برای نشان دادن بازی فوق العاده از !! استفاده می کنیم.


برای بازی ضعیف از ؟ و برای خیلی ضعیف از ؟؟ استفاده می کنیم.


به دلیل جفت بودن اکثر سوارها، وقتی یک حرکت از هر دو سوارتان قابل اجرا بود، برای مشخص کردن اینکه کدام سوار(مهره) حرکت کرده، در هنگام ثبت محل و موقعیت سواری را که حرکت کرده را هم می نویسند. به عنوان مثال فرض کنید داشته باشیم: Nxg6 این حرکت یعنی اسب مهره ی موجود در g6 را می گیرد. اما اگر هر دو اسب ما قادر باشند این کار را بکنند، برای اینکه معین شود که کدام اسب حرکت کرده، می نویسیم: Nf4xg6. یعنی اسب خانه f4 مهره ی خانه ی g6 را مورد ضرب یا گرفتن قرار داده است.


تعداد بازدید: 482 بار

اهداف مدرسه شطرنج کانون

             

افزایش تمرکز             دقت                    خلاقیت 

قدرت تصمیم گیری           پیشرفت تحصیلی            افزایش اعتماد به نفس


فواید شطرنج

1- شطرنج IQ را افزایش می‌دهد.

2- شطرنج از آلزایمر جلوگیری می‌کند.

3- شطرنج هر دو طرف مغز را پرورش می‌دهد.

4- شطرنج خلاقیت را افزایش می‌دهد.

5- شطرنج حافظه را افزایش می‌دهد.

6- شطرنج توانایی حل مسئله را افزایش می‌دهد.

7- شطرنج توانایی خواندن را افزایش می‌دهد.

8- شطرنج تمرکز را افزایش می‌دهد.

9- شطرنج رشد سلول‌های عصبی را افزایش می‌دهد.

10 – شطرنج قدرت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی را افزایش می‌دهد.