پیاده در شطرنج
پیاده یا سرباز ضعیفترین مهرهٔ بازیست که هر کدام از بازیکنان (سیاه یا سفید) ۸ عدد از آن دارند که پیادههای سفید در عرض دوم و پیادههای سیاه در عرض هفتم قرار میگیرند. پیاده به جز حرکت اول که میتواند ۲ خانه مستقیم به جلو برود، بقیهٔ حرکتها را باید خانه به خانه انجام دهد.
وقتی پیادهای به دورترین عرض نسبت به موقعیت اولیهاش برسد باید به عنوان بخشی از همان حرکت آن را با وزیر، رخ، فیل یا اسب همرنگ آن پیاده تعویض کرد.
حق انتخاب بازیکن منحصر به مهرههایی نیست که قبلا گرفته شده باشند. این تعویض پیاده با مهره دیگر را ترفیع مینامند و اثر مهره جدید آنی است.
سرباز تنها مهرهای ست که به همان شکلی که حرکت میکند (مستقیم به جلو) مهرهٔ حریف را نمیگیرد بلکه مهرههایی را که به طور مورب در مقابل آن و در ستون مجاور باشد میتواند بگیرد. همچنین طبق قوانین فیده اگر یک پیاده حریف در یک حرکت، دو مربع از مربع اولیهاش پیشروی کرده باشد، پیادهای که به مربع عبور این پیاده حمله کرده است میتواند پیاده حریف را بگیرد، طوری که انگار آن پیاده فقط یک مربع حرکت کرده است. این گرفتن را فقط در حرکت بعد از این پیشروی میتوان انجام داد و آن را «آن پاسان» یا گرفتن حین عبور مینامند.
تعداد بازدید: 646 بار
اهداف مدرسه شطرنج کانون
افزایش تمرکز دقت خلاقیت
قدرت تصمیم گیری پیشرفت تحصیلی افزایش اعتماد به نفس
فواید شطرنج
1- شطرنج IQ را افزایش میدهد.
2- شطرنج از آلزایمر جلوگیری میکند.
3- شطرنج هر دو طرف مغز را پرورش میدهد.
4- شطرنج خلاقیت را افزایش میدهد.
5- شطرنج حافظه را افزایش میدهد.
6- شطرنج توانایی حل مسئله را افزایش میدهد.
7- شطرنج توانایی خواندن را افزایش میدهد.
8- شطرنج تمرکز را افزایش میدهد.
9- شطرنج رشد سلولهای عصبی را افزایش میدهد.
10 – شطرنج قدرت برنامهریزی و پیشبینی را افزایش میدهد.